7 december 2021

Wat is zoekmachine adverteren?

Eigenlijk spreekt het woord zoekmachine adverteren een beetje voor zich. Zoekmachine adverteren is afgeleid van de Engelse term search engine advertising (SEA), wat dus letterlijk adverteren via een zoekmachine betekent. Via de gekozen zoekmachine plaats je een advertentie, waarmee je vervolgens de aandacht van de potentiële klant probeert te trekken. Aan de hand van advertenties bij zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing kun je ervoor zorgen dat jouw website, product of dienst beter zichtbaar wordt. Natuurlijk heb je hier wel een budget voor nodig. Helaas is deze vorm van adverteren niet gratis. Des al niet te min is dit het zeker wel waard.

Voordelen van zoekmachine adverteren

Dagelijks gebruiken miljoenen mensen zoekmachines voor van alles. Een van de al eerder kort genoemde voordelen is dan ook het bereik en de zichtbaarheid die je met zoekmachine adverteren genereert. Ook zorgt het voor meerdere contactmomenten met de doelgroep. In plaats van alleen in de beginfase, wordt de doelgroep ook in latere fases met jouw advertentie geconfronteerd. Dit zorgt iedere keer voor een puls bij de doelgroep, waardoor de kans op conversie groter wordt. De manier van benadering van jouw doelgroep is ook een voordeel. Je kunt met zoekmachine adverteren veel beter inzoomen op jouw gewenste doelgroep. Hierop kun je vervolgens inspelen met verschillende campagnes, om te kijken welke het beste aansluit bij de wensen van de doelgroep.

Creëren van goede content

Met jouw advertentie wil je de aandacht van de potentiële klant in jouw doelgroep trekken. Probeer daarom extra tijd te besteden aan het creëren van goede content. Dit begint bij het artwork, de foto of video die jij gebruikt in de advertentie. Wees niet bang om de hulp van een professional in te schakelen. Werk samen met een grafisch ontwerper, fotograaf of videograaf om zo goede content te creëren. Ook de tekst van de advertentie is belangrijk. Het beeld trekt de aandacht, maar het is de tekst die de potentiële klant overtuigt. Doe onderzoek naar sleutelwoorden die aandacht trekken of schakel ook hier een professional in om je te helpen.